THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Nå er Havila-datoene klare

Pengene er på plass - etter lang ventetid

Admi.dir i Havila Kystruten, Bent Martini, og Havila-eier Per Sævik kan endelig senke skuldrene litt. Finansieringen av de siste to skipene er snart i boks. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Havila Kystruten har inngått avtaler om refinansiering av rederiets skip, og har satt datoer for ruteoppstart for Havila Polaris og Havila Pollux.

Finansieringen utgjør samlet 370 millioner euro, og dekker betaling til Tersan-verftet ved levering av Havila Polaris og Havila Pollux, samt innløsing av eksisterende gjeld knyttet til alle skipene. Avtalene er betinget av utarbeidelse og ferdigstillelse av lånedokumentasjon. 

Havila Castor får om kort tid besøk av flere søsterskip langs norskekysten. Foto: Odd Roar Lange

- Det er en stor lettelse å ha på plass refinansieringen av våre skip. Det har vært en krevende periode med mye usikkerhet for selskapet, ansatte og ikke minst de reisende. Vi er glade for å ha funnet en løsning nå, sier administrerende direktør Bent Martini. 

Innløsning av gjeld til GTLK vil skje etter nærmere avtale med nye långivere i samsvar med tillatelse som er innhentet fra norske myndigheter, og overholdelse av internasjonale sanksjonsbestemmelser.

Snart fulltallige
Nye planer for levering av Havila Polaris og Havila Pollux fra Tersan-verftet gjør at planlagt oppstart i rute for Havila Polaris er satt til senest den 29. desember 2022 og Havila Pollux senest den 22. mars 2023. 

Store utfordringer

- At det har vært leveranseutfordringer på kritiske komponenter på de to neste skipene og dermed noen ytterligere forsinkelser er selvfølgelig veldig beklagelig, både ovenfor alle som har bestilt reise med oss og ikke minst for kystbefolkningen, sier Martini. 

- For vår del er det også veldig viktig å få de to neste skipene i drift, og vi ser veldig frem til at vi snart er fulltallige langs norskekysten, avslutter han. 

Havila Kystruten kontakter nå passasjerer som blir berørt av endringene og vil tilby tilsvarende reiser med Havila Capella eller Havila Castor, alternativt senere reiser med de nyeste skipene.

See this content in the original post

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Og er også ansvarlig for reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.