THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Dette er reisetrendene etter pandemien

Derfor er dette reiselivsvinnerne i 2022

JAKTEN: Mens gjester jakter på unike opplevelser jakter reiselivet på flere gjester. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Reiseåret 2022 er i full gang. Men, som de to foregående årene er det med den ene foten på bremsen mens den andre andre leter etter gasspedalen.

Og når man først finner den: Når skal man trykke på gassen?

Senvinteren og våren blir for reisesommeren 2022 det som adventukene var for jula: en ventetid mens man gleder seg til noe stort. Til begivenheter og høytidsstemning, og til lysere tider på mange ulike plan.

Ja, vi elsker

Tusenvis, for ikke snakke om hundretusener av nordmenn gleder seg til å kunne reise igjen. Til å reise til flere reisemål, med færre restriksjoner og få bekymringer.

Nå vil det være temmelig naivt å tro at det er et reiseliv likt det vi hadde i 2019 som venter. Det er mange grunner til at vi skal være glade for at det er et stort værskifte og tidsskifte i vente.
Men noe er som før: det ulike motivasjonen bak en hver reise.
Det kan være sol og varme, mat og drikke, forandring som fryder, utfordringer, fellesskap, ensomhet, kunnskap, kunst og kultur, hverdagsflukt, avslapning, aktivitet eller noe helt annet.

Enten du ønsker det eller ikke, så påvirkes du at de aktuelle reisetrendene - og det påvirker hvem som blir vinnerne innen reiselivsnæringene. Fordi det påvirker motivasjonen, prissettingen, reisemønsteret, reisetilbudet grunnet endret etterspørsel og hva myndighetene tillater og legger til rette for.

The Travel Inspectors reisetrender for 2022 er basert på ulike analyser, reportasjer og samtaler med en rekke nasjonale og internasjonale trendforskere og reiselivsledere.

Avslapning for utvikling

Mange har det travelt i hverdagen og et antall gjøremål som man aldri rekker over. Samtidig er det vanskelig å finne anledning til lange nok pauser, gjerne fra digitale plattformer, til at man rekker å hente seg inn. Overgangen fra å gjøre så mye man kan i hverdagen til å gjøre så lite man kan i ferien er i seg selv krevende nok. Derfor er det mange som ønsker å gjøre noe for seg selv og egen utvikling. Reiser kan være mer enn ytre faktorer. Gjestene etterspør også indre verdier. Små steder for hele mennesket er årets vinner.

Grenseløse opplevelser

Reiselivs-Norge er alt for opptatt av kommuner, regioner, destinasjoner, fylker og landsdeler. Samtidig er gjestene fullstendig likegyldig til slike grenser - annet enn de gangene det hindrer sømløse reiser på tvers av usynlige grenser. Gjestene kommer til å foretrekke regioner som er mest mulig opptatt av samarbeid og minst mulig av konkurranse som hemmer reisemuligheter på tvers. Og digitaliseringen avslører dem som svikter gjestene.

Populære steder

Steder som var populære før pandemien (og gjennom den) kommer til å være populære etter pandemien. Steder som Nordkapp, Reine, Trollfjorden, Trollstigen, Trolltunga, Preikestolen, Dyreparken, Vigelandsparken og mange andre steder kommer ikke til å bli folketomme med det første.

SATELITTFERIE

Nordmenn har spart penger i to år og er klare til å bruke dem. Men er samtidig bevisst på at de ikke vil bruke dem på steder som ikke leverer opplevelser som gjør det verd å droppe utenlandsturene. Muligheter til å bo på samme sted over flere dager og å kunne velge mellom ulike kvalitetsopplevelser vil øke.
Knapphetsgoder blir verdsatt og øker betalingsviljen.

Sene bestillinger

Kunder som bestiller ukesvis før ankomst bør premieres med noe ekstra. For de kommer til å være i fåtall. Gjester som bestiller overnatting 1-3 dager før ankomst blir det flere og flere av.
Om du synes det har vært vanskelig å sette opp vaktlister frem til nå så er det bare å stålsette seg.

Mulighet til å bestille tilleggsprodukter

Gjestene vil velge reisemål som har mer enn overnatting og bespisning og en fottur på menyen. Muligheter til å bestille, og gjerne betale for, avbestillingsmuligheter, tilleggsprodukter, forsinkelsesgaranti er viktig. Kundene vil være villige til å bruke inntil 10 prosent av reisebudsjettet på slike produkt dersom de er sømløst og integrert tilgjengelige. Muligheter til å gå inn og endre bestillingen uten å måtte snakke med noen vil også bli foretrukket.

Nordmenn kommer på besøk

Nordmenn har måtte velge bort utenlandsferier to år på rad. Og mange kommer til å gjøre det også i 2022. Dette er alt annet enn unormalt. For selv i et rekordår som 2019 kom over 80 prosent av reiselivsomsetningen i Norge fra nettopp nordmenn.
Vi elsker vårt eget land og har oppdaget at det ikke er spesielt dyrt å feriere i Norge (når man ser bort fra alkoholpriser). Mange steder har fortsatt for lav servicegrad i forhold til prisnivået. Men det bedrer seg. Personlig service og gode opplevelser i eget land blir mer og mer verdsatt.

Små steder

Nå leter vi etter de små stedene. Det gjør vi sammen med gjester fra utlandet som sakte men sikkert vil vende tilbake (europeiske gjester i hovedsak). Vi vil ut av de største byene, til steder som minner oss om egen barndom, som har tatt vare på historien med mennesker i fokus. Historiefortelling i tidslinjeformat er ut, mens historier med innblikk i levd liv er en vinner.
Historiefortelling i ord, tekst, bilder og video stiller høyere krav til formidling enn før. Det haster med å få satt dette i system.

Bæredyktighet

Er det ikke bra for lokalmiljøet så er det ikke bra for reiselivet. Foto: Odd Roar Lange

Alle steder i Norge snakker de om bærekraftighet og grønn omstilling. Alt for mange av dem driver dessverre bare med grønnvasking. Det er risikosport, fordi det vil ramme hardt etterhvert som de blir avslørt. Steder som synliggjør et bæredyktige helhetlige reiseliv (overnatting, servering, transport, opplevelser) blir foretrukne reisemål samtidig som gjestene vil dele positive opplevelser i sosiale lag og medier. At bæredyktigheten innebærer at det er synlig for gjesten at lokalmiljøet blir ivaretatt. Dette er helt avgjørende.

Personalmangel - og løsningene

Kommer utenlandske reiselivsansatte tilbake til Norge? Nei, det er lite som tyder på det. Fordi reiselivsmarkedet i hjemlandet trenger dem selv. Og dette er blitt konkurransedyktig når det gjelder det de ansatte etterspør. Det betyr økt fokus på effektivisering og automatisering i Norge. Og at reiselivsbedrifter umiddelbart må sørge for økt skolering for de de allerede har i bedriften. Gjennom kurs som startes lokalt, nasjonale bransjekurs gjennom fagskoler og bransjeforeninger, internopplæring og annet kan man på kort sikt kompensere for bortfallet av ekstern arbeidskraft. For å lykkes på lengre sikt må det legges tilrette for karrieremuligheter i reiselivsbedriften - slik veien har vært for svært mange av dagens reiselivsledere.

Se etterhvert opp for…

Muligheten til å betale reise og opphold i kryptovaluta og økt bruk av fintech, større bruk av cashback. Etterspørsel etter opplevelsesgaranti, snøgaranti, solgaranti, stormgaranti, nordlysgaranti etc- som alle vil bli etterspurt.

See this content in the original post