THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

La oss slippe at restaurantene tigger oss om tips

Dette skal du gjøre neste gang du er på restaurant

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Koronaåret gir muligheter til å forandre mye av norsk reiseliv. Å kvitte seg med tipsordningen på restaurantene, barer og puber er én av disse.
Å forvente eller håpe at kundene i Norge tipser er et pinlig, gammeldags og når alt kommer til alt, veldig uhøflig. Nå er det på høy tid å ta gjestene på alvor. Å forvente tips er ikke måten å gjøre det på.

Presses til tips

Godt over halvparten av oss opplever et forventningspress om å gi driks i restaurant, og skulle ønske at de slapp å betale ekstra for måltidet, viser en tidligere undersøkelse TNS Gallup utførte for TV 2-programmet «Matkontrollen».
Vi føler oss gjerrige og utakknemlig, og fremfor alt - som amatører - når vi ikke gir tips. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt den følelsen. Jeg trodde kanskje det skulle gå over med erfaring og kunnskap.
Det gjør ikke det. Nå må det bli slutt på tiggingen.
Hvor lenge har restaurantene tenkt å beholde en ordning som altså seks av ti gjester ikke ønsker ?

De verste av de verste

Noen restauranter er til og med såpass frekke at de forventer tips selv når gjestene bestiller og henter sin egen mat og drikke ved disken. Det er altså ikke snakk om en servitørsituasjon i det hele tatt. Men allikevel gir de deg en betalingsterminal der du aktivt må velge bort tips før du får betalt selve regningen. Det er uhørt.
Det er strengt tatt ikke noe bedre at du utsettes for den samme formen for frekk tigging når servitøren kommer til bordet med terminalen og regningen.

Må betale skatt

Bransjen selv hevder at servitørene ikke er så opptatt av tips. Det er ikke sant! Dersom de ikke var så hissige på å få oss til å betale tips så hadde de heller ikke påtvunget gjestene sine en tipssituasjon.
Det er ikke bra for gjesten. Og når det ikke er bra for gjesten så er det heller ikke bra for restauranten.
Det handler om å være det gode vertskap.
Arbeidsgiverne ble fra 2019 pålagt å lønnsinnberette tips som arbeidstakerne mottar. Dette innebærer at arbeidsgiver må holde oversikt over hvor mye tips de ansatte mottar og behandle dette beløpet som lønn. Pliktene skal gjelde uavhengig av om den ansatte mottar tips direkte fra en kunde eller etter en form for fordeling.


Tips har vært og er fortsatt skattepliktig. Men myndighetene mente at det var gode grunner for å tro at mange ikke har oppgitt tips de har mottatt. Og derfor fikk arbeidsgivere fra 2019 fikk en plikt til å innberette det skattepliktige beløpet.
NHO Reiseliv mente at tipsen er en gave fra gjesten til de ansatte og ikke var bedriftens eiendom. De mente at servitøren skulle få beholde tipsen sin selv.

Tipstrøbbel

Tipsen skaper problemer for gjestene, den skaper merarbeid for arbeidsgiveren og har i en årrekke har ført til rettsoppgjør mellom kolleger og mellom ansatte og ledelsen. Og tipstrøbbel fører fortsatt til nye rettssaker.
Tiden er overmoden til å droppe hele tips-kjøret.
De ansatte i hotell- og restaurantbransjen skal minimum ha sin tariffavtalte lønn.
I tillegg står selvsagt en arbeidsgiver fritt til å gi medarbeidere personlige tillegg dersom vedkommende gjør en ekstra god jobb.
Men dette ansvaret skal ikke dyttes over på gjester som føler seg både gjerrige og uhøflige.
God service, god mat, en god opplevelse.
Det er dette vi forventer og betaler for når vi besøker en restaurant.
Men er ikke slik at restaurantene kan inkludere bare et minimum av service og kvalitet i den faste prisen, og deretter forvente at resten skal man betale ekstra for.
Det er en utdatert tanke - og det er på tide å kvitte seg med hele tipsordningen.

Skimter vi et lite håp?

Pandemien har ført til at en rekke serveringssteder har tatt i bruk nye bestillings- og betalingsløsninger. Gjerne via en unik kode ved hvert bord, og betaling via vipps eller betalingskort. Det har gjort det mindre flaut å ikke betale tips, selv om noen restauranter prøver seg også via dette systemet.
Når de mange koronastengte restaurantene igjen åpner dørene så skal du mer enn gjerne avlegge dem et besøk. Dersom de fortsatt har et betalingssystem som forventer at du betaler mer enn summen som er oppgitt i menyen og prislista så skal du:
1) Ikke betale tips
2) Velge gjerne en annen restaurant neste gang

På denne måten tvinges restaurantene til å avvikle en ordning som for lengst er avlegs.
Og til deg som restaurantgjest: Neste gang du tenker at det er greit å gi 100 kroner i driks. Vær klar over at 50 kroner går rett til staten og ikke til servitøren eller kokken.
Dropp driksen. Oppgrader heller maten du bestiller med en hundrelapp. Dét er et godt tips.

See this content in the original post