THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Nye forsinkelser for skipene til Hurtigruten-konkurrent

Nye forsinkelser skaper problemer

Administrerende direktør i Havila Kystruten, Arild Myrvoll

See this content in the original post

Mens Hurtigruten gir gass for å øke antall skip og seilaser langs Norskekysten, har konkurrenten Havila fortsatt problemer. Først og fremst med i det hele tatt i stille skipene klare til seilas mellom Bergen og Kirkenes.
Verftet i Tyrkia har kommet med nye leveringsdatoer for Havila sine to første skip, og dersom de klarer å holde datoene så kan de nye skipene til Havila Kystruten komme i drift fra sommeren av.
Skipene skulle seile fra nyttår, men koronapandemien har gitt verftet Tersan utfordringer. Det er, i følge en pressemelding fra Havila, restriksjoner fra myndighetene knyttet til blant annet begrensninger i reiseaktivitet og tidvis lockdown.
Pandemien påvirker også underleverandørene med både forsinket utstyr og færre arbeidere som kan være på verftet.

Sommersesongen

Salgs- og markedssjef ved Tersan, Sakir Erdogan, sier at med det de vet nå, så ser de for seg levering av skipene rundt månedsskiftet mai/juni.

-   Men vi streker under at koronapandemien fortsatt pågår og vi må hele tiden forholde oss til hva som skjer med pandemien og restriksjoner fra en rekke land. Leveringstiden er ut fra det vi vet nå, og avhengig av utviklingen i pandemien, kan vi måtte justere planene våre.

Færre reisende

Etter at skipene er leverte fra verftet, vil det ta noen uker å få de til Norge og klargjort for drift.
Administrerende direktør i Havila Kystruten, Arild Myrvoll, sier han er skuffet og beklager forsinkelsene både overfor folk langs kysten som skal reise med Kystruten og for de ansatte. Samtidig forstår han situasjonen til verftet når man ser hvordan koronapandemien har utviklet seg.
-  Forsinkelsene hadde vært mer utfordrende i et normalmarked, men koronaen gir også reiserestriksjoner slik at færre kan reise både til Norge og i Norge enn i et vanlig år. 

Myrvoll sier den siste utviklingen med det muterte viruset også gir grunn til uro, og ut fra hans ståsted ser det ikke ut til at det trengs full kapasitet på kystruta mellom Bergen og Kirkenes de kommende månedene.

Gleder seg til å komme i drift

Arild Myrvoll mener at selv om det er beklagelig med forsinkelsene, så er det bra at man nå får et mer konkret tidspunkt for oppstart å se frem imot.

-   Og vi ser frem til å komme i drift og håper å få ta med mange passasjerer ut på reise med de nye og miljøvennlige skipene våre.

Myrvoll forteller at det også er mange andre som gleder seg til skipene kommer i drift.

-   Det har vært svært god interesse fra reisebyrå og agenter for de nye skipene våre, og vi er naturlig nok spente på om folk får reise og hva sommeren vil bringe.

De to første skipene som skal i drift er Havila Castor og Havila Capella. Skipene har plass til 640 passasjerer og har 179 lugarar. For mer kortreiste gjester er det egen avdeling der du kan kjøpe hvilestol dersom du ikke har lugar. Skipene har verdens største batteripakker om bord og kan seile i flere timer både uten utslipp og støy.  

FAKTA

-   Havila Kystruten er et familieeid, norsk rederi med hovedbase i Fosnavåg på Sunnmøre.

-   Havila Kystruten er fra 2021 et av de to rederiene som seiler den klassiske sjøreisen fra Bergen til Kirkenes.

-   Havila Kystruten bygger de meste miljøvennlige passasjerskipene som skal seile på kystruta mellom Bergen-Kirkenes. Skipene har blant annet verdens største batteripakker som gjør at e skal kunne seile i fire timer uten støy og utslipp.

See this content in the original post