THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

På jakt etter de gode opplevelsene? Du finner dem på dette hotellet

Med de gode historiene i veggene - og på kjøkkenet

Johannes Nermo tar vare på den gamle historien i familiens hotell. Og nå utvikles den videre. Fotos: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Det er morgengry i Gudbrandsdalen. Sola skinner allerede over store deler av Øyer kommune, to mil nord for Lillehammer. Men jeg er foreløpig alene med kaffekoppen på den store verandaen på Nermo Hotel. Det ser ut til å bli en ny fin dag i et av landets mange flotte områder.

Historien lever videre

Det er en uvanlig fin morgenstund, og kun akkopagnert av en flaggspett som jobber iherdig i et tre i nærheten, ser jeg ut over det gnistrende grønne duggvåte morgengresset på golfbanen.
Og tenker fjellene og elva fortsatt er de samme, men ellers er veldig mye blitt annerledes siden Gudrun (1906-1996) og Johannes J. Nermo (1904-1993) slo seg ned på Nermo i Øyer og stiftet sin familie.
På en gård med en minst 600 år gammelt historie, siden gården Nedremoug (Nedre Mo) for første gang er nevnt i gamle skrifter på 1400-tallet.
Og på gården som helt siden siste del av 1800-tallet har hatt overnattingsgjester mot betaling, er det for tidlig å stå opp denne morgenen. Men det er det jeg liker: stillheten når jeg leser om det som startet om det enkle Nermo Gårdspensjonat. Og som nå et utmerket historisk hotell, der uttrykket «historien sitter i veggene» blir en litt slapp klisjé. For her er det mye mer. Og aller viktigst, driverne hviler ikke på gammel historie, men tar den med videre når fremtiden skapes.

Dramatikk

I dag er det barnebarnet, med samme navn - Johannes J. Nermo - som sammen med Susa driver Nermo Hotel. Det vil være riktigere å si, de utvikler historien videre.
En hotellhistorie som startet da pilegrimene sammen med velkondisjonerte kristianiaboere skrev seg inn i gjestebøkene.
(Hvor ble det egentlig av den fine skikken om å ha gjestebøker?).

Med innsatsvilje, fremtidstro og en porsjon sunn galskap ble det starten på det som har blitt en lang, innholdsrik, hyggelig - og dramatisk - hotellhistorie.
De mest dramatiske hendelsene var kanskje brannen som la Nermo Gårdspensjonat i ruiner påsken 1932 og da en russisk krigsfange ble henrettet utenfor den gamle kornmølla på Nermo en vinterdag i 1944. Men det finnes heldigvis flest av de mange hyggelige øyeblikkene fra historien - og mange hyggelige øyeblikk som oppleves nå.

Klikk på bildene for å se dem i større format

Den beste jobben

-Vi har dreid hotelldriften til å bli et kurs- og konferansehotell som er noe helt annet enn de store hotellmaskinene. Det handler både om vertskapet, størrelsen på hotellet og standarden. Her kan en gruppe gjester få hele hotellet for seg selv, forteller Johannes Nermo om hotellet og anlegget som har 31 rom og 52 leiligheter. Og en populær 9-hulls golfbane.
-Samtidig gleder det oss å ta i mot par, familier, venner og små grupper som kommer til oss. Det er mange som har undret seg over at vi ikke har utviklet oss raskere og blitt mer «moderne», men vi har valgt å være litt trauste - på den gode måten. Det gjør at vi også står veldig mye sterkere i den vanskelige situasjonen som Hotell-Norge nå opplever, fortsetter Nermo, som mener at han har den enkleste og beste jobben ved hotellet:

-Min jobb er å gå rundt å snakke med gjestene, smiler Nermo, og fortsetter:
-Det er en stor verdi å snakke med gjestene. Jeg bor bare 50 meter fra hotellet og gjestene kommer «hjem til oss» når de kommer til hotellet. Vi satser på kvalitetsturisme ved å være god på kvalitetsmat.
Om høsten serveres hjort, gjerne skutt i Baklia, like ved der fakkelmannen til ble hogd ut vinter-OL og fortsatt befinner seg.

God på bunn

-Vi satser alt på å lage maten helt fra bunn, og å unngå halvfabrikata. Dette har gjort at vi i sommer har hatt dobbelt så høy omsetning på mat/drikke som på overnatting. Dette er noe vi virkelig legger mye arbeide i. Mange av råvarene er lokale, og plukkes og høstes fra områdene som ligger nær hotellet. Vi foredler dem og serverer dem slik at gjestene skal begeistres. Vi gjør det slik vår bestemor og bestefar gjorde det. Jeg tror de hadde vært stolte av det, sier Johannes Nermo.

Min opplevelse av besøket

Hotellbesøket ble gjennomført i slutten av juli, med typiske sommergjester på hotellet. Dermed også åpent utendørsbasseng som var populært for barnefamilier.
Gratis parkering like ved hotellresepsjonen. Mulighet for å kjøre til inngangsdøra for avlessing av kofferter. Innsjekkingen gikk raskt og effektivt, og rommet som skulle brukes av to voksne var utstyrt med ekstrasenger for familie på fire. God plass, med andre ord.
Middagen ble spist på verandaen, der kokken betjente utendørsgrillen og serveringen. Meget godt gjennomført, hyggelig - og rikelig med god og variert mat.
Drikke måtte kjøpes i resepsjonsbaren og hentes selv.
Frokosten ble spist i frokostsalen. Frokosten inneholder stort sett det man forventer å finne på en frokostbuffet. Her savnes flere allikevel muligheten til å velge mellom ulike sorter brød, samt syltetøy som ikke er fabrikklaget.
God plass under frokosten, og gode rutiner på rydding og renhold er positivt.
Utsjekking: Effektivt og hyggelig. Savner oppfordringer til å gi tilbakemelding på Tripadvisor e.l.
Vertskap/ansatte: Åpenbart glade i arbeidsplassen sin, og dette smitter over på gjestene. Vi møtte både faste ansatte og sommervikarer. Alle gjorde en god jobb for å sørge for at oppholdet ble veldig bra.

Fakta:
Nermo Hotel
Nermosvegen 56
2636 Øyer
Tlf 61 27 55 80
Instagram
Facebook

See this content in the original post

Vil du lese mer om historien bak det historiske hotellet Nermo så kan jeg anbefale boka: Nermo - fra gardsbruk til moderne turistanlegg (Arvid Møller).

Les også mer om ting å gjøre i regionen

See this gallery in the original post