THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

La ungdommene få ta lett-båtlappen

Dette kan gjøre sommeren bedre for veldig mange

Gi ungdom anledning til å ta lett-båtlappen. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Hver sommer dukker den samme diskusjonen opp: Om små joller kjører for fort på sjøen, og hva som kan gjøres for å stoppe dem. Denne uka ble det klart at politiet er klare for å stanse unge båtførere som kjører over maksimalgrensen på 10 knop, og å gi boten til foreldrene.
Det har skapt irritasjonen hos enkelte foreldre som har latt barna få bruke sin egen eller foreldrenes jolle i sommer. Vreden bør i så fall ikke rettes mot politiet som skal sørge for loven følges, men mot de som har laget lovene.

I dag kan man avlegge båtførerprøven fra man har fylt 14 år, men en vil ikke få utstedt båtførerbeviset før en har fylt 16 år.
Er man under 16 år kan man uten bevis kjøre fritidsbåt:

  • med lengde inntil 8 meter

  • som har en maks hastighet på 10 knop (når en er ombord) eller

  • har motor med maks effekt på 9,9 HK

Jeg mener at det bør innføres et lett-båtførerbevis som er mulig å for alle, men som er spesielt beregnet for barn som er under 16 år.
Båtførerprøven er, slik den er utformet i dag, alt for teoretisk og komplisert for ungdom. Og man får heller ikke beviset før du er 16 år, altså mange år for sent for mange.
Nå det er også god grunn til å å spørre seg om læringseffekten for voksne når man kan ta hele kurset i løpet av få timer. Speed-lesing og speed-eksamen pleier forsvinne fort fra hukommelsen og dermed blir båtførerbeviset en falsk trygghet. Kanskje er det på tide å se på hele ordningen på nytt?

Gi dem lett-båtlappen

Men tilbake til lett-båtlappen. Fordi såvel 12- som 14-åringer har behov for kunnskap og forståelse om hvordan de fører båten på en trygg måte. Men behovet for å se hvordan lanterneføringen er på en slepebåt i mørke er svært begrenset - for å nevne et eksempel.
Det er nemlig mye av båtførerprøvens innhold som de aller minste ikke har veldig stort behov for å lære, og som de ikke klarer å absorbere. Derfor vil en lett-båtlapp-variant, gjerne i kombinasjon med noen timer praksis (slik vi kjenner det fra mopedlappen) være kjærkommen.
Etter et gjennomført og bestått kurs, bør man kunne føre båter som går inntil 15 knops fart.

Den lille, store forskjellen

En jolle som føres av en voksen person på 80 kilo kan gjerne oppnå maks-fart på 9 knop, mens den med kun en ungdom på 40 kg ombord lett kan oppnå 13-14 knops fart. Joller er ikke som en bil, som har lik maksimalfart uansett vekt på føreren. Derfor oppleves grensen på 10 knop for lav. For selv om ungdommen faktisk kjører under 10 knop, så kan han bøtelegges fordi båten kan kjøre over 10 knop.
Tenk om du fikk fartsbot på veiene fordi bilen din kan kjøre over fartsgrensen selv om du holdt deg under fartsgrensen!

Gi dem en sjanse

Målet er ikke at ungdom ikke skal lære seg å ferdes trygt på sjøen.
Målet er ikke at politiet skal ta flest mulig.
Målet er ikke å redusere foreldres og ungdommers respekt for politiet.

Målet er at flest mulig - også de yngste - skal kunne ha det trygt og moro på sjøen. Og innføring av lett-båtlappen kan være en smart og enkel måte å gjøre dette mulig på.

Med liten skrift: Fra 1. mai 2010 ble det obligatorisk å ta båtførerprøven for alle som er født etter 1979 som skal føre båt lengre enn 8 meter eller med større motor 25 hk. 

See this content in the original post