THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Slik vil de gjøre sydenturen din trygg igjen

Forbereder gjenåpning av feriehotellene

Pakkereisebransjen forbereder oppstarten etter koronasmellen. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Mens mange nordmenn venter på å kunne reise til utlandet igjen forbereder pakkereiseselskapet TUI en 10-punkts plan for gjenåpning av sine egne hoteller.
-Tiltakene skal gjøre det mulig for gjester å nyte ferien vel vitende om at de blir godt ivaretatt. I tillegg til organisering, kapasitetsplanlegging og hygienetiltak inkluderer planen også opplæring av lokalt ansatte, sier TUI i en pressemelding.
-Det er viktig for oss at både kunder, kollegaer, partnere og lokale myndigheter er trygge på at vi iverksetter nødvendige tiltak for å ivareta alle. De 10 tiltakene vi nå innfører kommer i tillegg til lokale anbefalinger, sier Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i TUI i Norge.

Full stopp

Korona-pandemien utgjør en stor utfordring for hele reisebransjen, og på veldig kort tid gikk TUI fra å ha titusenvis av norske gjester rundt om i verden til å pause virksomheten fullstendig. Nå er hovedfokuset på å gjenoppta reiser så snart verden er klar, på en mest mulig sikker og ansvarlig måte. Derfor jobbes det nå med en rekke tiltak for hotell, flyreiser, transport, cruise og andre opplevelser. Først ute er hotellene, nå presenteres en ti-punkts liste med tiltak for et trygt og komfortabelt hotellopphold. Disse tiltakene skal implementeres på alle konsernets egne hoteller, samtidig oppfordrer TUI sine hotellpartnere til å gjøre det samme. 
-Kundeundersøkelser viser tydelig at sikkerhet og hygiene er veldig viktig for de som ønsker å reise igjen etter nedstengningen. Vi skal sikre at hotellene våre oppfyller gjestenes høye forventninger og legge grunnlaget for en smidig og trygg oppstart slik at våre gjester kan nyte gode ferieopplevelser med oss igjen, sier Aspengren.

Hotel

1) Innsjekking online: Feriegjester kan gjøre innsjekking kontaktløst på de fleste hoteller ved å sjekke inn online via hotellets hjemmeside eller via smarttelefon.

2) Avstandsregel: På offentlige områder som restauranter, korridorer eller treningssentre, er alle ansatte pålagt å holde en avstand på 1,5 til to meter mellom dem og gjestene. For eksempel blir bord på restauranter bare rengjort når gjestene er ferdig med måltidet og har forlatt bordet.

3) Personalplanlegging: Personalet vil jobbe i faste team for å kunne minimere, samt spore mulige smittekilder.

Kapasitetsjustering:

4) Restaurant: For å begrense antall gjester på restauranter vil kapasiteten bli betydelig redusert. Bord blir satt opp med en avstand på minst 1,5 meter.

5) Utvidede åpningstider: For å gi tilstrekkelig med plass til alle gjester, vil åpningstidene til restauranter og andre hotellfasiliteter bli utvidet.

6) Underholdning og aktiviteter: Kun arrangementer, aktiviteter og underholdning som involverer et lite antall deltakere og uten nærkontakt vil bli gjort tilgjengelig. Golf eller tennis, for eksempel, kan finne sted, men fotballturneringer kan ikke gjennomføres. Spa-tilbudet vil bli tilpasset og barneaktiviteter vil bli organisert i henhold til kravene gitt på destinasjonene og gjestenes opprinnelsesland.

Hygiene og desinfeksjon

7) Økt antall desinfiserende dispensere: Antall dispensere vil øke betydelig, slik at gjester og ansatte kan desinfisere hendene ved alle viktige kontaktpunkter. For eksempel alle steder hvor mat og drikke tilbys, ved idrettsanlegg og i lobbyområdet.

8) Ekstra rengjøring av rom: Det skal settes inn omfattende nye rengjøringsrutiner for å gi best mulig beskyttelse. Alle rommene blir grundig rengjort før ankomst, og de samme rengjøringsrutinene vil bli brukt ved hver nye innsjekk. De mest brukte områdene, for eksempel bad, og mest brukte enheter og apparater som fjernkontroller, vil få særlig oppmerksomhet.

9) Mindre selvbetjening: Selvbetjeningstilbud som buffeer vil bli redusert til et minimum. Der det er mulig vil servering av mat og drikke bli gjort av personalet, som også vil bruke vernemasker.

Omfattende opplæringsprogram:

10) Opplæring: TUI vil sørge for at alle ansatte ved sine egne hoteller får grundig opplæring i de nye rutinene. De første opplæringsprogrammene blir gjort tilgjengelig denne uken.

-Disse tiltakene kommer i tillegg til anbefalinger og lovbestemmelsene satt av de respektive destinasjonene. For å sikre et like høyt sikkerhetsnivå ved selskapets partnerhotell som ikke drives av TUI, har konsernet også lansert et omfattende opplærings- og inspeksjonsprogram i samarbeid med hygiene- og sikkerhetsfirmaet Cristal International Standards.
Dette inkluderer opplæringsmateriell, webinarer, sjekklister og kundeinformasjon, og vil bli gjort tilgjengelig for joint venture-partnerne og hotelloperatører umiddelbart, avslutter Nora Aspengren.

See this content in the original post