THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Nå tror de at hele cruisesesongen er over

Hvem er flinkest til å finne frem de gode alternativene?

Geiranger og Flåm er de to bygdene som rammes hardest av årets cruise-smell. Nå vil ledernes egenskaper være avgjørende for evnen til omstilling og nyskaping. De beste vil lykkes. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Norsk reiseliv er i ferd med å forberede det som for mange kan bli tidenes rekordår med tanke på sommerbesøk fra norske gjester. Nye bookingløsninger, store nasjonale markedskampanjer og fokus på et, for mange forsømt nærmarked er under oppseiling.

Cruisehavariet

2020 skulle bli det store rekordåret når det gjelder antall cruiseanløp og antall cruisegjester til Norge. Med vekst i både vintercruise og sommercruise. Men nå kan alt være over, før det i det hele tatt fikk startet.

Havnedirektør Knut Thomas Kusslid i Trondheim tegner et dystert bilde av årets cruisesesong i et intervju med Adresseavisa:
-Det er all grunn til å tro at det ikke blir cruiseaktivitet i 2020, slik det ser ut i dag. Alle cruiseanløp i april og noen i mai er allerede kansellert. Men vi forventer at det kommer flere kanselleringer fremover. Verden rundt er i lockdown, fortsetter havnedirektøren i dette intervjuet (krever innlogging).

-Vi regner ikke med anløp i sommer. Kanskje til høsten. Men nå er det ikke noe som tyder på det. Vi tror ikke at det kommer cruisepassasjerer i år, sier Kusslid til avisa.
I tillegg til ordinær cruisetrafikk skulle Trondheim også ha to daglige anløp fra Hurtigruten. Skipene ligger vanligvis flere timer til kai Trondheim, med muligheter for passasjerene til å være med på organiserte utflukter. Mange utenlandske gjester starter eller avslutter seilasene sine nettopp i Trondheim. Nå er det bråstopp for Hurtigruteseilaser sør for Bodø, foreløpig frem til 20. mai.
Dette er er virkeligheten for en rekke av landets cruiseanløpssteder. Jo flere egg de har lagt i cruisekurven, jo mer haster det med omstilling og endringsvilje. Nå vil vi tydelig se et tydelig skille mellom gode og mindre gode reiselivsledere. De beste vil lykkes.

Omstilling

Reisemål som har stor andel av cruisetrafikken vil måtte gjennomføre raske, synlige, store og målrettede endringer og omstillinger for å dekke opp mest mulig av tapet fra cruisebortfallet.
Sannsynligvis vil det være smart å forberede seg på at cruisetoppen fra 2019 aldri blir slått, og at det er en ny og mer inntektsbringende turisme som bør få fokus i årene fremover. Fordi det er mindre sårbart på så mange plan.
Det haster med å satse på aktiviteter og opplevelser i land. Gratisopplevelser må bli desserten, ikke hovedretten.
Årsaken kan du lese i tallene fra Innovasjon Norges cruiserapport fra 2019.
Disse viser at av det gjennomsnittlige totale forbruket per cruisepassasjer på 25 800 norske kroner, går over 90 prosent til cruiserederiene.

Hva gjør de nå?

De landbaserte turistene i Norge bidrar med 1 240 kr. per døgn per person, mens cruiseturistene kun bidrar med 510 kr. per dagsbesøk per person. Det totale forbruket til cruiseturistene har økt de siste årene, men en betydelig mindre andel av turistenes totale forbruk tilfaller norsk økonomi. Det er særlig cruiseturistenes forbruk på aktiviteter og opplevelser i land som har gått ned fra 2014 til 2019.
Dermed har enorm vekst i antall cruisepassasjerer vært helt avgjørende for bunnlinja. Men nå har cruisebransjen gått på en kjempesmell. Kommer de til å reise seg igjen og komme tilbake slik det var i 2019? Eller får vi en ny og annen cruisefremtid i Norge?

See this content in the original post