THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Dette skal du gjøre om du skal ut og fly før - og i - påsken

Smarte tips til deg som skal hjem - eller på besøk

Norwegian, SAS og Widerøe jobber for fullt for å booke om folk som skal reise i påsken. Foto: Odd R Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Tusenvis av unge skal hjem til familie i påsken. Men hva skal de gjøre dersom det opprinnelige flyet er kansellert? Disse tipsene gjelder i første rekke for innenriksflyvninger og med samme selskap. Dersom du kommer fra utlandet, og eventuelt har flere ulike flyselskap så må du være klar over at det kan være egne regler - og følg med på flyselskapenes nettsider siden reglene kan endres på kort varsel. Det samme gjelder endringer i flytider og kansellerte fly.

1) Dersom flyet ditt går som planlagt

Da er det bare å møte opp på flyplassen som vanlig. Husk at det er satt inn en rekke ekstratiltak i forbindelse med koronasituasjonen. Derfor er det smart å legge inn litt ekstra tid, selv om det er liten flytrafikk og god plass på flyplassene.

2) Dersom flyet ditt er kansellert

Flyselskapene booker deg om til et annet fly. Du får varsel om dette på sms og/eller epost. Husk å oppdatere din personlige profil hos flyselskapet slik at de har anledning til å varsle deg om endringer.
Norwegian skriver på sine nettsider at du gjerne kan gjennomføre ombookingen selv. Mens Widerøe helst ser at du venter til du blir kontaktet av dem, eventuelt bruker nettsidens chatfunksjon.

3) Dersom du er ombooket men ønsker en annen flyavgang enn den foreslåtte

Ta kontakt med flyselskapet snarest. De vil forsøke å finne et annet alternativ til deg. Du blir kun endret til samme bestemmelsessted som det opprinnelige, og i utgangspunktet innenfor samme klasse.

4) Du ønsker ikke å benytte flybilletten

Flyselskapet vil gjerne ha beskjed slik at de kan frigjøre setet til andre passasjerer.

5) Får du penger tilbake for en ubrukt billett?

Du får kun penger tilbake dersom du har en fullprisbillett med refusjonsrettighet. Reiseforsikringen kan ikke hjelpe deg, med mindre reisen går fra Norge til utlandet, eller dersom du har legeattest på at du ikke kan reise eller ikke kan besøke dem som venter på reisemålet.

6) Du har bestilt billett fra en nettsøkemotor

De såkalte nettsøkemotorene deler ofte ikke dine kontaktdata med flyselskapet, og dermed får ikke flyselskapet gitt deg beskjed. Du må både sørge for å oppdatere din personlige profil hos flyselskapet, og ta kontakt med tredjepartsleverandøren din for å bli oppbooket.

See this content in the original post