THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Slik kommer koronaen til å endre reisevanene dine

7 forandringer du kan glede deg til

Det er lov å begynne å glede seg til bedre tider. Thetravelinspector.no vil komme med mange gode tips til reisedrømmer i Norge og Skandinavia fremover. Her fra Gamle Ormelet - Tjøme kunst- og kultursenter.
Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Ja, vi elsker dette landet - og vi kommer til å endre våre reisevaner betraktelig når vi har lagt koronasituasjonen bak oss. Vi har ikke tidligere opplevd noen liknende situasjon som den vi nå opplever, men vi har mye informasjon om hvordan vi oppfører oss etter krisetider. Og reaksjonene og atferdsendringen er forbausende lik hver gang. Med dette som bakgrunn kan vi vente oss disse gledelige endringene.

1) Flere drar på lokale konserter og arrangement

Små og intime konsertscener får en oppsving. Store utenlandske konsertscener blir mindre populære.
Foto: Odd Roar Lange

De lokale arrangementene får en stor oppblomstring, fordi vi gjerne vil støtte opp om nære opplevelser og være sammen med kjente venner, kolleger, naboer og familier. Vi vil gjerne ha opplevelser som skjer i nærområdet og som enten ikke innebærer reiser i det hele tatt, eller som medfører kortreiste turer. For et festivalland som Norge vil det bli en oppblomstring av små lokalfestivaler, og små og mellomstore konserter blir mer populære enn gigantkonserter utenland.

2) Færre reiser som krever pass og visum

Jo lengre unna, jo færre reiser dit. Nordmenn kommer til å velge reiser som enten er i Norge, i passfrie Norden eller i nære EU-land. Langreiser blir mindre attraktive, og ettersom flere land kommer til å stramme inn visumreglene vil nordmenn velge andre enklere reisemål.
De store cruiseskipene blir taperne, mens å dra på cruise med små «ekspedisjonsskip» blir alternativet for dem som vil på cruise.

3) Flere reiser til fjells og fjords

Turistforeningen kommer til å få en kjempeoppsving i medlemstall og besøk. Kurs og fellesturer blir enda mer populære, og vi kommer til å legge ferieturer til hytter, fyr, koier og fjellstuer. Det blir mer tid for kos og glede, mindre lyst til å dele selfier fra eksotiske reisemål i utlandet.
Også norske hotell, særlig små familiedrevne og tradisjonsrike hotell, og spisesteder som satser på god kortreist mat vil få gode dager og lyse tider.

4) Mer nettbestilling og virtuelle opplevelser

Nordmenn har kastet seg ut i en ny digital verden. Virtuelle opplevelser vil bli mer vanlig. Foto: Odd R Lange

Koronasituasjonen har ført til at tusenvis av nordmenn har gjort store sprang får det gjelder å utforske digitale tjenester. Før brukte vi dem fordi vi ønsket, nå bruker vi dem fordi vi må. Mange får revet ned data-sperrer og bekymringer, og får øyene opp for gode løsninger. Vi vil gjerne bestille reiser, hotell, opplevelser og andre typer reiser via digitale plattformer, men kommer til å prioritere nettsteder som sender oss direkte til tilbyderne. Såkalte tredjepart-sider, som sliter tungt under koronautbruddet fordi de ikke klarer å håndtere kundene, har mistet tillit hos brukerne.

5) Norske merkevarer styrkes

Norske merkevarer, som Sweet og Norrøna. vil bli enda mer etterspurt. Foto: Odd Roar Lange

Nordmenn har alltid hatt en sterk forkjærlighet for norske merkevarer. Vi betaler gjerne litt ekstra for norske merkevarer i butikken selv om det finnes rimeligere tilbud på utenlandske varer like ved. Merkevarer som Nordheim, Norrøna, Bergans, Ullvang, Devold, Skogstad, Stormberg etc vil få et tydelig løft. Det samme gjelder norske opplevelser. Nordmenns ønske om å bidra til å styrke norske arbeidsplasser og produktutvikling vil bli synlig på en helt annen måte enn før 10. mars 2020.
Norske reisemål vil bli svært attraktive for nordmenn. Det vil være statussymbol å dele selfie og reiseminner fra ulike norske reisemål. Dette vil også bidra til at norske reiselivsbedrifter reiser seg raskere enn mange frykter.

6) Vi blir mer kritiske

Vi har fått en solid dose leksjon i at man skal være kritisk til informasjon som kommer fra ukvalifisert hold. Og vi blir mye mer kritisk enn før. Dette gjelder også reisetips, utstyrstips, mat-og-drikke-tips fra ukvalifiserte influensere og synsere. Markedet deres vil få en real knekk og mange forsvinner helt. Reiselivet vil også droppe samarbeid med slike aktører som ikke er åpenbart strategisk viktige for regionene og bedriftene.

7) Mer cash - mindre kreditt

Vi kommer til å bruke mindre penger på ferie totalt, men mer på ferie i Norge. Foto: Odd Roar Lange

De aller fleste nordmenn har merket at «cash-is-king» er like viktig i dag som da Volvo-direktør Pehr Gyllenhammar brukte uttrykket etter krakket i 1988. Mange nordmenn har belaget ferier på kreditt i mange år, fordi vi har hatt mulighet til å innfri kredittgjelden etterpå. Nå vil nordmenn i større grad belage ferieforbruket på hva vi har til rådighet på sparekontoen og via feriepengene, ikke hva som er grensa på kredittkortet. Vi vil bruke mer penger på ferier i Norge, mindre på utenlandsferier. Unntaket kan være ferier i Skandinavia.

PS: Fortell gjerne dine kolleger om artikkelen slik at de vet at det er gode tider i vente

Skrive om dere?

Dersom du jobber med reiseliv eller i reiselivsrelaterte næringer så må du gjerne legge meg til via denne facebook-lenken så kan jeg følge med hva som som skjer rundt om i landet kanskje komme på besøk til dere litt senere.

See this content in the original post