THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Slik blir du rundlurt til å kjøpe kostbare «billige flybilletter»

Nei, flybillettene dine blir ikke billigere i 2020

Nei, de råbillige flybillettene som søkemotorene lokker med finnes ikke. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): «Det er blitt rekordbillig å fly langt, og billigere skal det bli i løpet av året». Slik lokker den danskeide nettsiden Norsk Flyprisindeks reisende til å søke etter billige flybilletter via søkemotoren de eier: Travelmarket.no
Pressemeldingene om rekordbillige flybilletter er delt av en rekke norske medier. Jeg har sjekket prisene, og jeg beklager: du blir lurt.
Norsk Flyprisindeks høres ut som en kvalitetssikret prisindeks som gir deg oppdaterte og kvalitetssikrede laveste flybillettpriser. Det hadde vært fint om det var korrekt. Men så enkelt er det ikke.

Ta frem kalkuatoren - og les for all del alt med liten skrift.

Derfor blir du lurt

Travelmarket er en av utallige søkemotorer som tar mål av seg å sammenligne flypriser mellom et stort antall flyselskap verden rundt. Etter å ha funnet frem til billige turer blir du videresendt til en ny nettside og nytt selskap som skal gjennomføre selve bestillingen for deg. Dette må ikke forveksles med flyselskapet som skal skal gjennomføre flyvningen - og som du egentlig skal ha et kundeforhold til.
Nettsøkeselskapene - og billettformidlerne skal ah ros for at de i utgangspunktet har oversiktelige sider, noen ganger bedre enn flyselskapene selv. Og derfor er det fristende for den kommende flypassasjeren å starte bestillingen her. Men, disse billettformidlerne skal også tjene penger - og derfor blir du lurt.

Nei, det er ikke billig

Den billige prisen som dukker opp er nesten utelukkende uten innsjekket bagasje og et bestemt sete. Dersom du vil ha dette må du betale dyrt for det.
Et priseksempel for 1 stk innsjekket bagasje Oslo-New York med Flysmarter: Prisen øker med kr 1474.-
De ulike billettformidlerne har et stort antall ekstratjenester som du lokkes og fristes til å betale for. Dette er tjenester som er helt bortkastet fordi de enten ikke er brukbare til det du trodde du hadde betalt for, eller vil uansett være dekket av kredittkortforsikringen din eller din ordinære reiseforsikring.

Det ser så smart ut. Men når du leser alt med små skrift så skjønner du at du blir lurt.

Slik blir du lurt

Når du er i i ferd med å gjennomføre en bestilling vil du komme til punktet hvor du krysser av for å ha lest og godtatt brukeravtalen. Med hånden på hjertet: hvor ofte har du lest denne?
Vel, jeg har gjort jobber for deg. Og her her de vanlige fellene.
°Du oppnår ikke telefonkontakt med selskapet. All kontakt skal skje på epost.
°Du kan i noen få tilfeller oppnå telefonkontakt i kontortiden, men må da betale 149 kroner per passasjer som henvendelsen dreier seg om.
°Du tilbys kostbare servicepakker som er uklart og svært dårlig innhold sett med kundens øyne. Språket er ofte forvirrende, og det er ikke uvanlig at pakkens innhold er forklart med dårlig norsk eller ikke norsk i det hele tatt.
°Dersom flyselskapet skulle gå konkurs, og du får tilbake penger for billetten fra ditt kredittkortselskap så må du viderebetale disse pengene til billettformidleren.
°En tur/retur-billett regnes som to separate bestillinger. Dersom utreisen blir forsinket og du ikke kan gjøre nytte av returbilletten så må du regne begge billettene som tapt.
°Dersom du skal bruke avbestillingsbeskyttelse (selskapenes annet ord for avbestillingsforsikring) så må du betale både for beskyttelsen og prosenter av billetten i gebyr. Ved gruppereise vil tilbakebetaling etter avbestilling kun gjelde for bestilleren, ikke for resten av gruppen.
°Du må selv holde deg jevnlig oppdatert på eventuelle endringer i flytider på reisen du har bestilt. Og ved endringer som du ikke har opdaget: pengene og billetten din er tapt.
°Flyselskapet har ikke din kontaktinformasjon og får ikke varslet deg ved endringer.

Søkemotorene en fulle av feller. Abonner gjerne på Thetravelinspector´s ukentlige nyhetsbrev helt gratis.

Det blir ikke billigere

Dette er bare noen av svært mange problemer du kan havne i dersom du kjøper flybillett via søkemotorer som ikke lar deg bestille direkte hos flyselskapet.
I pressemeldingen fra Travelmarket og Norsk Flyprisindeks vises det til ekstremt lave priser på langdistanseflyvninger. Eksemplene de viser til er fjorårets absolutt laveste kampanjepris uten setereservasjon og innsjekket bagasje. Hvor mange reiser egentlig på langdistansereise uten bagasje?
Kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, bekrefter overfor VG at billettprisene ikke har gått ned, men at de i stedet gikk opp i 2019. Og med reduksjon i antall flyavganger i år, og små marginer hos flyselskapene, vil passasjerene måtte forberede seg på dyrere billetter i 2020.

Dette skal du gjøre

° Du kan gjerne bruke søkemotorer til å skaffe deg oversikt over flyavganger, flyselskaper og priser.
° Noter gjerne ned disse opplysningene, før du går direkte til flyselskapets hjemmeside.
° Dersom søkemotoren ikke sender deg direkte til flyselskapets nettside så skal du ikke bestille via søkemotoren.
° Bestill alltid via flyselskapets egne sider eller gjennom etablerte og kjente reiseselskaper
° Bestill aldri ekstratjenester i tillegg til billetten uten at du har lest nøye gjennom dine egne reiseforsikringsvilkår. Her vil du se at ekstrastjenestene i de aller fleste tilfeller er inkludert.

Les også denne: Derfor skal du droppe Bravofly når du skal ut og reise

See this content in the original post