THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Slik ble «OL-hotellet» til det populære barnehotellet ved E6

Små gjester skaper stor hotellsuksess

Gode og travle dager. Erik Fostervoll og Scandic Hafjell nord for Lillehammer har hatt en travel sommer.
Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

Øyer i Gudbrandsdalen (ODD ROAR LANGE): Ni måneder i året er Scandic Hafjell populært konferansehotell i Gudbrandsdalen. Men om sommeren (og andre skoleferier) »bygges hotellet om» til barne- og familiehotell.
Konferansesalen blir omgjort til barnediskotek og arena for hoppeslott og trampoliner. Utendørs er det gjort plass til flere bungyjumptrampoliner, og klatreveggen midt i resepsjonsområdet er blitt en spennende utfordring for mange unge hotellgjester.

Fra null til gull

Først litt historie: Hotelleierne og eiendomsselskapet bak det tidligere OL-hotellet ønsket å legge ned hotellet ved Hafjell. Det var ikke lønnsomt å drive videre.
Hotelldirektør Erik Fostervoll hadde imidlertid fortsatt en drøm: Om videre drift - og i det minste at også de siste hotellgjestene skulle få en bra opplevelse. Dermed fikk han de ansatte med seg på å jobbe beinhardt i de siste månedene før den planlagte lukkingen for tre år siden .
Det var smart.
For dermed gikk det bra for hotelldriften ved det «gamle» OL-hotellet i Øyer nord for Lillehammer, at de dramatiske planene om å gjøre hotellet om til leiligheter først ble lagt på is.
Senere ble de helt skrinlagt! 1. juli 2017 overtok Scandic hotellet fra Choicekjeden, og viktige arbeidsplasser var reddet etter en unik snuoperasjon.
De to årene som fulgte har vært en suksesshistorie. Og i kombinasjon med hardt og målrettet reiselivsarbeid ser fremtiden lys ut.
Etter oppussing for 30 millioner kroner kunne hotellet legge ønske nye gjester velkommen. Og etter årevis med underskudd gikk «nye» Scandic Hafjell i fjor med etterlengtet overskudd. Og suksessen ser ut til å fortsette i 2019.

Konferanserommet er omgjort til hoppeslott- og aktivitetsrom. Foto: Odd Roar Lange

Sommertrøkk på hotellet

- Det har vært et veldig bra år så langt. Og sommeren har vært svært god for oss - både når det gjelder besøkstall, omsetning og tilbakemeldinger fra gjestene. Det sister er minst like viktig som det første, sier hotelldirektør Erik Fostervoll.
Bussturister fra inn- og utland, foreldre og besteforeldre med barn og barnebarn på tur - og par som er på Norgesferie utgjør hoveddelen av gjestene i sommermånedene.
Og mens flere av hotellets unge ansatte er blitt aktivitetsledere for barn, er Fostervoll opptatt av et viktig element i staben:
-Alle ansatte skal føle seg like mye verd. Det er ingen forskjell på heltidsansatte avdelingsledere og deltidsansatte i renhold. Her er alle betydningsfulle medarbeidere, og fokuset på dette har gitt resultater. Det er medarbeidere som har jobbet her i flere tiår, som melder tilbake om en helt ny og trivelig giv ved hotellet. Det er jeg veldig fornøyd med.

Aktiv stil preger mange av de 210 210 soverommene ved Scandic Hafjell. Foto: Odd Roar Lange

Samarbeide

Fornøyd ser også unge og spretne sommergjester til å våre. Til dunkende diskomusikk hoppes det i alle hoppeslottene i konferansesalen. De er åpne fire ettermiddags- og kveldstimer hver dag. I tillegg kan man klatre i en ti meter høy klatrevegg under kyndig veiledning.
For å lykkes med å gjøre hotellet til et populært familiehotell er det viktig med gode samarbeidspartnere.
For oss er aktivitetene i blant annet Hafjell Bike Park i Hafjellanlegget, med Lilleputthammer, Hunderfossen Familiepark, Vegmuseet og bob- og akebanen blant flere gode samarbeidspartnere.

Unge gjester

Tør du prøve den ti meter høye klatreveggen? Foto: Odd Roar Lange

-Vi gjør om hotellet til barne- og familiehotell i alle skoleferier. Og det har vært en suksess. Med 210 rom og ca 600 senger tar vi i feriene i mot en fin miks av barnefamilier og bussturister. For å få til en smidig avvikling i restauranten tar vi bort a la carte-tilbudet i sommerukene og erstatter dette med buffet og pizzatilbud. For gjester som bor her over flere dager, er det ikke uvanlig at de også spiser noen av middagene utenfor hotellet. Dette er positivt for de andre serveringsstedene i Hafjellregionen, fortsetter Fostervoll.
Som med 89 ansatte, i ulike stillingsbrøker, har fokus på å klare seg uten innleid arbeidskraft fra byråer. Fordi han ønsker at medarbeiderne skal føle tilknytning og nærheten til Scandic Hafjell.
-Det handler om både store og små grep. Som de små, men viktige, ved at medarbeidere legger fra seg mobiltelefonene i låsbare skap når de starter arbeidsdagen. Det er viktig at vi har fokus på gjesten, ikke på mobiltelefonen, sier en fornøyd Erik Fostervoll.

Les denne om Trollnatt i Hunderfossen

See this content in the original post