Reisegigant i kjempetrøbbel før årets sydensesong
Nå fryser kredittkortselskapene betalingen din
(ODD ROAR LANGE): Den britiske reisegiganten Thomas Cook skjelver. Selskapet, som hvert år frakter tusenvis av nordmenn til og fra reisemål i syden, har gått på en økonomisk kjempesmell og presenterer nå et underskudd på nærmere 18 milliarder kroner.
Og dette fører til kredittkortselskapene holder penger tilbake fra reiseaktøren. Noe som forsterker krisen ytterligere og verdien på selskapet falt med 40 prosent.
Pengene tilbake
Vanligvis vil penger du betaler med kredittkort bli overført fra kredittkortselskapene til Thomas Cook i løpet av to til tre dager. Men nå er kredittkortselskapene redd for at Thomas Cook skal gå konkurs. Og i så fall har du, hvis turen blir kansellert, krav på pengene tilbake fra kredittkortselskapet (le mer om det litt lenger ned).
I så måte vil bankenes penger hos reiseselskapet trolig være tapt, samtidig som de må punge ut med store penger til de reisende. Det er dette de nå vil reservere seg mot.
Dette er en av flere årsaker til at du ikke skal betale reisene dine med debet-kort som trekker penger direkte fra kontoen din.
Kredittkortselskapene har også holdt penger fra Norwegian. Noe som har gjort situasjonen svært krevende for lavprisselskapet.
Lang historie
Thomas Cook Airlines Scandinavia ble grunnlagt 9. mai 2008 og flyr for de største charterselskapene i Norden. Thomas Cook ble etablert for 178 år siden, og har i dag 20 000 ansatte og 21 millioner årlige passasjerer.
Selskapet het tidligere MyTravel Airways, og før det Premiair. Thomas Cook Airlines Scandinavia ligger under Thomas Cook Northern Europe, som eies av Thomas Cook Group plc. Les mer om selskapet her.
Thomas Cook flyr for blant andre TUI, Apollo og Ving.
Den tradisjonsrike reisearrangøren benekter at giganttapet setter selskapet i fare.
Dette skal du gjøre ved en eventuell konkurs
Når et firma ikke klarer de økonomiske forpliktelsene sine, kan selskapet bli slått konkurs. Et konkursbo tar over styringen og skal fordele verdiene som er igjen. Når det er gjort, er det ikke lenger mulig å fremme nye krav. Konkursene kunngjøres i Brønnøysundregistrene. Her vil det stå hvor du skal henvende deg hvis du vil kreve noe, og innen hvilket tidspunkt du må gjøre det. Det er svært viktig at du holder den fristen. Vær imidlertid klar over at for forbrukeren er det ofte ikke noe å hente i selve konkursboet, forteller Forbrukerrådet.
Betalt med kredittkort
Har du betalt med kredittkort, gir finansavtaleloven deg trygghet. Den som har gitt deg kreditt (som oftest banken), blir ansvarlig hvis selgeren av en vare eller tjeneste går konkurs, og du har et berettiget krav mot selgeren.
Hit kan du henvende deg både ved en reklamasjon, eller hvis du ikke har mottatt varen du har betalt for.
Pakkereise
Har du kjøpt en pakkereise, har du en ekstra trygghet ved konkurs. Pakkereiser omfatter både tradisjonelle charterturer, og arrangementer som inneholder minst to av disse elementene: transport, losji og «annen turisttjeneste», som for eksempel billetter til kulturelle forestillinger eller idrettsarrangement.
Alle norske turoperatører må være med i reisegarantifondet, som sikrer deg for eksempel hjemreise hvis flyselskapet du skulle på pakkereise med, går konkurs. Les mer om dine rettigheter ved kjøp av pakkereise.
Har du kjøpt for eksempel bare en flyreise, og betalt direkte til selskapet, er dessverre pengene trolig tapt. Men du har altså bedre muligheter hvis du har betalt med kredittkort (se over).
Les mer om disse sakene: