Innovasjon Norge kan miste reiselivsoppdraget
Regjeringen med oppsiktsvekkende avtale
(ODD ROAR LANGE): Samtidig som Innovasjon Norge er i ferd med å ansette flere nye personer for å markedsføre Reiselivs-Norge som reiselivs-land vurderer regjeringen å frata dem ansvaret med nettopp reiseliv.
Regjerningen vurdererer nemlig om ytterligere oppgaver kan overføres fra statsforvaltningen til fylkeskommunene. Og reiseliv er en av disse oppgavene som kan bli flyttet.
Nye kommuner - nye oppgaver
Fylkeskommunen skal styrkes som næringspolitisk aktør ved at det flyttes oppgaver fra Innovasjon Norge til fylkeskommunene. Det skal blant annet utredes om reiselivssatsingen bør flyttes og målsettingen er at mange av arbeidsoppgavene og pengene skal flyttes allerede innen 1. 1. 2020.
Dette fremkommer i den nye avtalen om oppgaveoverføring og regionreform som er inngått mellom mellom regjeringspartiene og KrF.
Avtalen har vakt oppsikt både i Innovasjon Norge og i flere av de norske landsdelsselskapene som i dag jobber med markedsføring av Norge i utlandet og i Norge.
Større innflytelse
I avtalen fremkommer det at Kommunal- og moderniseringsdepartementet skal gjennomgå regional stats inndeling for å tilpasse seg den nye fylkeskommunestrukturen. Og arbeidet med utflytting av statlige arbeidsplasser, med sikte på å flytte flere arbeidsplasser ut fra Oslo, skal følges opp.
Andre reiselivsrelateret oppgaver som er tenkt overført til fylkeskommunene er arbeid som er knyttet til statlige sikrede friluftsområde som i dag utføres av fylkesmannen. Det samme gjelder samt deler av Miljødirektoratets forvaltningsansvar for de statlig sikrede friluftsområdene, oppgaver knyttet til skjærgårdstjenesten som i dag utføres av fylkesmannen samt oppgaver på kulturminneområdet som i dag utføres av Riksantikvaren.
Samferdsel og reiseliv
Den nye avtalen medfører at koordinering av kollektivtrafikken mellom fylke og stat utvides for å bidra til at begge parter når målsettingene innenfor kollektivområdet. Dagens samarbeidsavtaler mellom Jernbanedirektoratet og fylkeskommunen utvides til også å omfatte:
° Ruteendringsprosesser, herunder når og hvordan prosessen skal være.
° Fylkeskommunen tar ansvar for dialogen med kommunene.
° Produksjon av transporttjenester.
° Utforming av krav til hele eller deler av tilbudet.
° Byvekstavtale.
° Avtale for øvrige deler av fylkene.
° Samspillet mellom buss- og togtilbud.
° Forpliktende samarbeide om ruteinformasjon.
I tillegg er Kommunal- og moderniseringsdepartementet i gang med å styrke den regionale planleggingen.
Regjeringen og KrF er enige om at det utredes om det er behov for endringer i organisasjons- og tilknytningsformen for de nasjonale virkemiddelaktørene, herunder Innovasjon Norge.
Pilotering
Det skal, i følge avtalen, åpnes for piloteringsordning for å utprøve om fylkeskommunene kan løse oppgaver utover det som formelt overføres. Dette for å bidra til innovasjon og effektivisering i offentlig sektor. Det forutsettes også at oppgaver overføres med ressurser. På samferdselsområdet må oppgaver som overføres være i samsvar med NTP. Partene som har inngått avtalen kan kun gjøre endringer ved behandlingen av stortingsmelding om oppgaver dersom alle fire partiene er enige.
Saken oppdateres