Sikkerhetskøene på flyplassene er alt for lange
Og det er ikke din skyld at du får trøbbel
(ODD ROAR LANGE): Det viktigste valget du tar før selve flyreisen er et valg som kan avgjøre om det i det hele tatt blir noen flyreise.
For mens flytrafikken over norske flyplasser øker og øker. Over 5,1 millioner passasjerer reiste til, fra eller via Avinors lufthavner i juli. Det er en oppgang på 4,1 prosent sammenlignet med juli i 2017.
Øker gjør også køene ved sikkerhetskontrollene ved mange av landets flyplasser. Og for mange ender det med stress, problemer og kanskje en mistet flyavgang.
Å velge riktig kø for sikkerhetskontrollen er blitt en kunst. Og det riktige valget kan avgjøre om du i det hele tatt rekker å komme med flyet. Hvorfor er det slik?
Uforutsigbarhet
Flyplasskøene er blitt så lange og uforutsigbare at flyselskapene har gjort det til et eget forretningskonsept. Du kan kjøpe deg plass i fast-track-køen. Enten ved å kjøpe dyrere billett eller ved å kjøpe direkte adgang til fast-track-slusa. Da sier det seg selv at flyplassen har et logistikk-problem for de øvrige passasjerene.
Vi har hatt sikkerhetskontroller ved flyplasser verden over siden 11. septemberterroren rammet i 2001.
I 17 år har flyplasseierne og myndighetene forsøkt å lære opp passasjerene på hvordan de skal forberede seg for flyreisen og hvordan de skal bidra til at sikkerhetskontrollen skal gå raskest mulig. Med begrenset hell.
Og noe kan flyplassen takke seg selv for.
For hva som slår ut og hva som ikke slår ut er fullstendig uforutsigbart. En bag kan gå rett gjennom den ene sikkerhets-scanningen for å bli stoppet i den neste. Et par sko kan pipe i den ene kontrollen, mens det ikke skjer i den neste. Og her snakker jeg ikke om de som blir trukket ut for tilfeldig kontroll.
På Schiphol i Amsterdam er det gått så langt at de parfymerer sikkerhetskontrollområdet med lavendelduft for å dempe stressnivået hos passasjerene.
Kjøpesenter-følelsen
Passasjerøkningen ved Avinor-flyplassene i juli skyldes i stor grad vekst ved de store lufthavnene. Oslo lufthavn hadde 2,8 millioner passasjerer i juli, en oppgang på 5,4 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Bergen lufthavn økte med 3,4 prosent og hadde 591 011 passasjerer i juli. Det er også noe vekst ved Stavanger lufthavn (1,7 prosent) og Trondheim lufthavn (1,2 prosent). De regionale lufthavnene hadde totalt en vekst på tre prosent.
Og med den økte veksten øker også følelsen av at landets hovedflyplass er det som mange omtaler som «et kjøpesenter med landingstillatelse».
Overprisede spisesteder utgjør en stor del av publikumsarealet. Og det kommer stadig flere serveringssteder. Nå er det på tide å gjøre noe med sikkerhetskontrollen. Å prøve å endre passasjerenes atferd ved å fortelle hva som er lov og ikke lov ser ut til å være et tapt slag.
Kø i sikkerheten
Mens antall reisende har økt har også køene i sikkerhetskontrollen vokst. Ikke alltid og hele tiden. Men alt for ofte, og mer enn nok til at det er blitt et reelt problem for mange reisende.
Det gjelder både på små og store flyplasser i Norge. Dersom du tar sjansen på å følge flyselskapenes anbefaling om minimums oppmøtetid og siste innsjekkingsfrist for bagasje så kan du komme til å gå på en kjempesmell på grunn av lange køer som snor seg som en orm før sikkerhetskontrollen.
Selv om du legger inn god tidslomme så kan det skape problemer for deg. Oslo Lufthavn Gardermoen har et webkamera, men det gir bare en svært begrenset indikasjon på forholdene og lengden på køen.
Og flyplassene har gode statistikker som viser når det er behov for topp bemanning i sikkerhetskontrollene. Allikevel glipper det - gang på gang.
Det mangler også gode ordninger og arealer for å kunne pakke om håndbagasjen før innsjekking, og denne jobben må gjøres mens du går (sakte) fremover - eller på gulvet på flyplassen.
Og hver eneste dag er det passasjerer som blir akterutseilt fordi personene foran ikke har forberedt sikkerhetskontrollen godt nok i kombinasjon med at alt for mange sluser er avstengt.
Dersom trafikken fortsatt øker ved flyplassene - og det er det all grunn til å tro at den vil gjøre - så må det tas noen skikkelig grep for mer smidige og forutsigbare kontrollsoner.
Er det for mye å håpe på at bemanningen og effektiviteten ved sikkerhetskontrollen ved norske flyplasser blir bedre i tiden som kommer?