THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Truer cruise-kritikerne til taushet

«Dette skal få konsekvenser for jobben din»

Cruisedebatten skal fortsette. Og det påhviler debattantene på begge sider av bordet å vise respekt for motparten og å holde en god tone, mener jeg. 

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Kampen for eller i mot nye cruiserekorder og økt cruiseturisme i Norge hardner til. Flere cruise-skeptikere forteller nå om episoder der de blir forsøkt truet til taushet. Det er svært skuffende. Og farlig. 

Ville varsle

En reiselivsleder fra Vestlandet hadde som arbeidsoppgaver å selge regionen som attraktivt reisemål for både nordmenn og utlendinger. Men vedkommende syntes jobben ble vanskelig gjennomføre uten samtidig å ha fokus på bærekraft, ettersom det ene oppslaget om forurensing, eksosutslipp og overturisme dukket opp i mediene.
Reiselivslederen, som var stasjonert i en av vestlandsbyene ønsket også å sette fokus på utfordringene som var knyttet til stadig vekst. Man kunne ikke fortsette jakten på cruiserekorder uten samtidig å ta hensyn til lokalbefolkningen og økt forurensing som følger med den årlige økningen i antallet daglige og ukentlige anløp.
Vedkommende forteller Thetravelinspector.no at beskjeden var krystallklar, om å øyeblikkelig å holde kjeft om sin cruisebekymring. Den debatten skal legges død!
Truslene kom fra både norske og amerikanske interesser som selger Norge som cruisedestinasjon - og meldingen var utvetydig:
«Det vil få store konsekvenser for jobben din dersom du ikke dropper flere utspill om cruiseskipenes forurensing. Vi skal sørge for at dette blir veldig ubehagelig for deg.» 

Episodene bekreftes overfor thetravelinspector.no av uavhengige kilder rundt den aktuelle lederen. En av dem bekrefter å ha vært til stede da truslene ble fremsatt. Ingen av varslerne ønsker å stå frem med fullt navn på grunn av frykt for nye reaksjoner. 

Tøffe tak mot cruisekontroll

- Jeg er lite populær i cruisenæringen, forteller en annen som har jobbet hardt for å få innført landstrøm i de populære cruisehavnene på Vestlandet. Da Nordfjordeid fikk ny havn uten landstrøm klaget lokalbefolkningen helt til Sivilombudsmannen uten å bli hørt. 
- Vi er ikke motstander av cruisetrafikken, men vi må være selektiv med hva vi slipper inn i fjordene våre. Én ting er hva disse skipene slipper ut av eksos…. Det neste en kanskje kan sette fokus på er hva de slipper ut i fjordene våre? Vi har sett grelle eksempler på kjemikaler bli spylt på utslipp helt inne i Geiranger havnebasseng, sier en overnattingsaktør i verdensarvbygda. Vedkommende ønsker ikke å stå frem med navn.
- Jeg har prøvd å ta opp dette med andre. Men da blir man frosset ut, og det har jeg rett og slett ikke råd til.

Sur nedbør og sur debatt

- Jeg er veldig glad i allemannsretten, men vil ikke at den skal utnyttes av reiselivet. Derfor er jeg veldig glad for at du skrev om turistene som flykter mens eksosen legger seg.  Det er en oppmuntring til alle oss som er kritiske til reiselivet, men som har møtt mye kritikk av reiselivet og andre. Det er vanskelig for reiselivet og for folk flest å finne nyansene syns jeg, sier en tredje, som har opplevd harde tak i cruisedebatten.

Miljøhensyn, bærekraft, verdiskaping og økt cruisetrafikk. Kan det forenes?  Foto: Odd Roar Lange

Uoppnåelige cruisemål?

Dagens cruisedebatt i Norge tilspisser seg. Det er steile fronter: for eller i mot. Mens det egentlig handler om noe midt i mellom. Forurensing er skadelig for miljøet enten den er synlig eller ikke. 
Og når den sør for 62 breddegrad er en maksimalgrense på 0,10 prosent svovel i drifstoffet er maxgrensen 35 ganger høyere nord for denne usynlige linja. (Den går ved Stad). 

Vestlandsfylkene har vedtatt en handlingsplan for cruise fra 2018 til 2020 med følgende mål: 
«Vi skal være det mest bærekraftige reisemålet i Europa, basert på lønnsomme og tilgjengelige naturopplevelser».
Det er dessverre ikke mye i de lokale og regionale cruiseplanene som idag tyder på at dette målet kan bli nådd.
For det nytter det å jobbe overtid med salg av flere cruiseskip til norske havner, mens miljøvern og bærekraft havner på prioriteringsliste 2 som ligger trygt lagret i «skrivebordsskuffen».

Vet du noe om denne saken eller andre ting om cruisedebatten som jeg bør vite?
Send gjerne en epost til orl@thetravelinspector.no eller rung meg på tlf 90 58 34 85. Alle tips behandles konfidensielt.

See this content in the original post