THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Her går det miljøvennlige charterflyet i lufta

 Nå skal sydenflyet ditt skape mindre miljøtrøbbel

Ny tid: Med nærmere 15 prosent lavere drivstofforbruk og 900 km lengre rekkevidde skal dette flyet sette ny standard for fly.                                                             Foto: Apollo

(Odd Roar Lange): Norge innførte flyseteavgift for å få ned antall fly i lufta. Miljøgevinsten skulle bli tydelig og synlig. Slik ble det aldri. For etter at Pir Nord på Gardermoen stod ferdig i april har flytrafikken bokstavelig talt gått i været.
 Fredag tok verdens mest moderne og miljøvennlige fly av fra Gardermoen for første gang.
Apollos nye Airbus 321neo vil ha Gardermoen som base, og dermed blir Oslo lufthavn den første i Skandinavia som får verdens nyeste og mest miljøvennlige fly fast stasjonert.

Tidligere har KLM og Oslo Lufthavn Gardermoen satset stort på biofuel - eller blomster i drivstoffet, for å si det slik. 

Det er reisearrangøren Apollo som nå bytter ut flyene sine og får verdens nyeste flyflåte gjennom sitt datterselskap Novair. Norske kunder blir dermed de aller første i Skandinavia som får gleden av å fly det ultramoderne flyet.

Ut på tur

- Dette er et fantastisk øyeblikk både for oss som arrangør og for våre kunder. Ikke bare kan vi nå tilby en forbedret reiseopplevelse med enda mer komfortable seter og mindre støy både ute og inne, men maskinens miljømessige betydning er også betydelig, sier Erik Haug, administrerende direktør i Apollo i en pressemelding.

Apollo-direktør Erik Haug.                                                          Foto: Odd Roar Lange

Airbus 321neo er nemlig utstyr med det som på bransjespråket heter CFM Leap 1A-motorer og 2,4 meter høye «sharklets» på vingetuppene.
Sammen skal dette gi nærmere 15 prosent lavere drivstofforbruk og 900 km lengre rekkevidde, sammenliknet med forgjengerne.
Da flyet også har plass til ti flere passasjerer, innebærer det nærmere 20 prosent mindre drivstofforbruk per sete – noe som tilsvarer en besparelse på ca. 4500 tonn drivstoff pr. fly.

- Airbus A321neo blir altså ikke bare det mest komfortable mellomdistanseflyet på Gardermoen i dag, det blir også det mest effektive og miljøvennlige – noe vi vet betyr mye for passasjerene våre. Det er klart vi er stolte, smiler Haug.

Setter ny standard

 70 millioner dollar – tilsvarende cirka 600 millioner norske kroner er listeprisen for den nye flymaskinen, noe Apollo og Novair anser som en verdifull investering i fremtiden. Bare i 2018 vil nemlig hele 120 000 Apollo-passasjerer reise med neo-flyet, til og fra 20 ulike destinasjoner i Hellas, Kroatia, Spania og Bulgaria. Da er det godt for Apollo-sjefen å vite at maskineriet er top notch.

Det er uten tvil en stor milepæl for både oss og bransjen, sier Apollo-sjefen.

Også for pilotene og kabinpersonalet i Novair er den nye arbeidsplassen en positiv opplevelse, mener Apollo.

- Vi tilbringer mange timer i døgnet om bord, så for oss er det å få et av verdens mest moderne fly som «nytt kontor» naturligvis helt fantastisk. Det er virkelig en helt ny grad av komfort både for oss og passasjerene, og særlig er det nedsatte støynivået og det lengre vingespennet med sine «sharklets» påfallende. Alle kollegene mine gleder seg til å fly nå – og det samme bør selvfølgelig passasjerene gjøre også, sier Johan Boström, flysjef i Novair.

Skjerm er fortid – USB er fremtiden

Skal vi tro Apollo har ikke fremtidens fly TV-skjermer. Dette gjelder også andre flyselskap som bytter ut de klassiske skjermene med plass til ditt eget nettbrett.
Istedenfor har de USB-uttak i hvert eneste sete, så du som passasjer både kan lade og koble til din smarttelefon eller nettbrett og se på akkurat det du selv ønsker. Apollos nye A321neo er også utstyrt med eget intranett, som gjør det mulig å laste ned filmer, tv-serier og annen underholdning via en app.

- I dag tilbringer 8 av 10 av passasjerene våre tiden om bord på sitt private nettbrett eller mobil. Nærmest ingen av dem etterspør en TV-skjerm, men mange har savnet lademuligheter om bord. Dette har vi tatt til oss – både i form av USB-uttakene og det nye intranettet. Når det kommer til ferie og reiseliv er det jo lite vi ønsker oss mer enn friheten til å velge, sier Erik Haug – som i sommer tar med seg siste sesong av House of Cards i håndbagasjen.
 

Fakta om Apollo og Novairs Airbus 321neo:

  • Antall sitteplasser: 221
  • Lengde: 44,51 m
  • Vingebredde: 35,80 m
  • Kabinbredde: 3,7 m
  • Maksfart: Mach 0.82 (82% of speed of sound)
  • Rekkevidde: Opp till 3700 nautiske miles (6850 km)
  • Brenselsforbruk: 15 % lengre enn forgjengeren
  • Motorer: 2 stk. CFM LEAP 1A