Nordvestlandet: En reise - tre reisemål - 1000 opplevelser
Det er støy i reiselivet på Nordvestlandet igjen - det er et sikkert vårtegn
(Odd Roar Lange): Det er ikke lett å bli klok på reiselivet på Nordvestlandet. Noen vil fremover mens andre vil bakover. Og debatten skjer helst i lukkede eposter og private telefonsamtaler.
Med andre ord: Alt er som før.
Møre og Romsdal er et ganske lite fylke i Norge. Det er bare Norges åttende største målt i befolkningstall. Allikevel er det tre ulike destinasjonsselskap som kjemper om turistenes oppmerksomhet. Det er en kostbar løsning og binder opp alle tre selskapene, fordi alle medlemmer er viktige for inntektene og alle forventer derfor å bli hørt like mye.
Full gass - bakover
Nå har en liten del av næringslivet i reiselivskommunen Rauma (med Åndalsnes som handelssentrum) tatt til orde at det i fremtiden skal bli fire destinasjonsselskaper. De vil trekke Rauma ut av "Destinasjon Nordmøre & Romsdal".
Men Rauma må tenke store tanker, ikke små.
Og heldigvis kan foreslåtte skilsmisseplanene skrinlegges først som sist.
Både daglig leder i Rauma Reiseliv og Handel, Hilde G. Bakke, og ordfører Lars Olav Hustad (som også er styreleder i Destinasjon Nordmøre & Romsdal) bekrefter overfor reisebloggen Thetravelinspector.no har de ikke har noe ønske om at kommunen skal stå utenfor Destinasjon Nordmøre & Romsdal i fremtiden.
Det er alltid noe bråk
Reiselivsbransjen og fotballklubber er to bransjer du ikke skal søke jobb i dersom du ikke liker mange innspill, kreative ideer og en ustanselig strøm av sterke meninger om jobben du utfører.
Dersom du søker arbeidsro må du raskt finne deg noe annet å gjøre.
I det øyeblikket du trodde du hadde funnet en bra organisering så dukker krav om noe helt nytt opp. Og slik fortsetter det, hver dag, året rundt.
Det er bra, for digitaliseringen av reiselivet krever at det er full gass hele tiden. Da er det imidlertid smartest å se fremover, ikke bakover.
En organisasjonsmodell som fungerte i går vil neppe være smart i morgen.
Reiselivet går fremover, og det skjer raskere enn noen gang tidligere. Derfor er 00-tallets organisering allerede forhistorisk.
De små har mye å lære
Rauma og Geiranger har de mest populære og visuelle reisemålene i Nordvest, men de er samtidig små i reiselivssammenheng.
Og som viktige reiselivsmål kan må de hele tiden hente ny inspirasjon, kunnskap og veiledning. Gjerne i en vellykket turistregion som Flåm, som har lykkes med Aurland Ressursutvikling AS og Flåm Utvikling AS.
Et reiseutviklingsselskap med åremålsansatt dyktig prosjektleder som er god på strategi kan være det de trenger, samtidig som man jobber målrettet sammen i et større destinasjonsselskap.
Slå dere sammen
I Møre og Romsdal er tiden mer enn moden for å starte arbeidet med å slå seg samme til ett felles desitnasjonsselskap. Slik at man fra 2019 kan ha ett selskap, med felles administrasjon og en felles markedsføringsstrategi.
I dag går mye penger bort ved at de samme jobbene skal gjøres flere ganger.
Et fylkesselskap krever færre kroner til administrasjon og gir mer til produktutvikling. De kan lytte mer til de som vil være med på laget, og lytte mindre til de som vil bremse utviklingen.
Det er viktig og riktig med bare én reiselivsdirektør i Møre og Romsdal, og administasjonssetet bør ligge i Ålesund.
Den største byen har de fleste turistene, og de har kommet klart lengst i destinasjonsutvikling. Kunnskapen må deles med resten av Nordvestlandet og med digitaliseringen er dette enklere enn noen gang.
Og for turisten vil det være lett å finne de ulike attraksjonene, tilbudene og hotellene når destinsjonsgrensene viskes bort og det ikke er lenger er en fylkesintern kamp om oppmerksomheten.
Arbeidet med en slik sammenslåing bør starte snarest - og styrelederne må gjerne ta initiativ å arrangere et felles styremøte allerede før sommeren 2017.
Kampen om "hva skal barnet hete" kommer selvsagt til å blusse opp med en gang.
Etter min mening er det enkleste ofte det beste:
For på Nordvestlandet kan du oppleve Møre eller sagt på en annen måte:
Her kan du exploremore.no