Her fyller de drivstofftanken med blomster
Flyr du fra Gardermoen så bruker flyet ditt drivstoff fra en blomsterhage i Spania.
De færreste flypassasjerer tenker noe særlig over drivstoffet som fylles i flyvingen (!) er laget av. Vi er mer opptatt av prisen på flybillettene. Det kommer trolig til å endre seg i fremtiden. Kravene om bærekraftig turisme øker. Og nå er det klart for biologisk drivstoff for flyene som tar av fra Gardermoen. I lang tid har bioandelen av drivstoffet bare vært forsvinnende liten. Nå økes det altså ca halvparten av den totale mengden drivstoff om bord.
Forsinket
Egentlig skulle prosjektet med biodrivstoff vært på vingene allerede for halvannet år siden. Men tekniske utfordringer førte til at prosjektet ble utsatt.
Torsdag 31. mars tok det første offisielle kommersielle ruteflyet med biodrivstoff med KLM av fra Oslo. Nå skal alle disse ruteflyene mellom Oslo og Amsterdam ha 50 prosent biodrivstoff. Det samme gleder etterhvert også andre fly som tar av fra landets hovedflyplass.
Fra Spania
Drivstoffet er laget av planten Camelina som dyrkes i Spania. Deretter gjøres den spanske planten om til biodrivstoff som blandes med vanlig drivstoff på Gardermoen. Prosjektet er foreløpig enestående i verden. Dermed går det fra blomsterhagene i Spania til flyplassasjerer i Norge.
KLM, SAS og Lufthansa har inngått en avtale med Avinor om å bruke den nye drivstoffblandingen, og kan dermed markedsføre bruken av biodrivstoff på sine flyreiser.
Dyrt for lommeboka, bra for miljøet
De andre selskapene ønsker foreløpig ikke å betale ekstraregningen for blomsterdrivstoffet. Det er dobbelt så dyrt som vanlig drivstoff, men selskapene som inngår avtale får reduserte avgifter på andre måter slik at ikke billettprisen skal økes.
- Det er en stor dag for oss, og vi håper at myndighetene blir med på å satse på økt bruk av biodrivstoff i årene som kommer, sier direktør for flyprodusenten Embraer Europa, Jorge Ramas da han og en rekke toppledere fra flybransjen var samlet til paneldebatt på Gardermoen.
- Biodrivstoff er viktig for oss i vårt nye program. KLM har som mål å redusere våre CO2-utslipp med 20 prosent innen 2020 sammenlignet med 2011-nivået. Dette skal skje gjennom fornyelse av flyflåten, bruk av bærekraftig biodrivstoff og økt effektivitet på flyvningene, sier Paul Terstegge, administrerende direktør i Air France and KLM North Europe og Boet Kreiken, administrerende direktør i KLM Cityhopper under lanseringen på Gardermoen.
Her kan du bestille reiser med KLM.
Få med deg disse også
KLM og The Travel Inspector er samarbeidspartnere - her kan du lese om dette: