Dette er rettighetene dine ved flystreik
Prøv denne flystreik-kalkulatoren. Husk å bruke dine rettigheter.
Ved streik har du som flypassasjer flere rettigheter, opplyser luftfartstilsynet. Ved forsinkelser, ombooking eller kansellering kan du ha krav på kompensasjon. Her finner du mer om dine rettigheter.
Min erfaring er at flyselskapene og deres handlingselskap (de du møter i skranken på flyplassen) ikke er spesielt aktive når det gjelder å informere deg om rettighetene dine.
Mat og drikke
Hvis flyet blir forsinket med mer enn to timer, har du krav på måltider og forfriskninger som står i rimelig forhold til ventetiden. Her får du som regel en voucher som du kan bruke på kafeer og restauranter på flyplassen.
Forbrukerrådet har gjort det enklere for deg som passasjer å klage dersom du er misfornøyd.
Hotellrom
Hvis flyet blir forsinket med mer enn fem timer, så har du i tillegg krav på refusjon av billett fra flyselskapet eller ombooking av billett til en annen flyavgang. Retten til refusjon og ombooking av billett gjelder også dersom flyet blir innstilt.
Du har også krav på hotellinnkvartering og transport mellom lufthavn og innkvarteringssted dersom det er nødvendig.
Selv om du har krav på å bli booket om til et annet fly så betyr ikke det det samme som retten til å få fly med et annet selskap. Nå praktiserer imidlertid ofte samarbeidende flyselskap en smidig service som gjør at de lar deg fly med dem hjem til ditt hjemsted. Dersom du vil ha pengene tilbake for flybilletten så skal disse pengene være på din konto i løpet av sju dager.
Dersom du har bestilt reise med ulike flyselskaper - for eksempel med SAS til København og med et annet selskap videre til USA kan du ha bestilt det som ikke regnes som gjennomgående billett for hele reisen. Da kan du risikere å få dekket bare billetten til København, mens den neste billetten må regnes som tapt. Noen reiseforsikringer dekker tap du har også ved streik. Husk å sjekke avtalen du har med ditt forsikringsselskap.
Dersom du er rammet av streiken, prøv denne flystreikkalkulatoren fra Forbrukerrådet.
Et ekstra tips med på reisen: Vær hyggelig og positiv mot de som dem som er på jobb. Det er ikke deres feil at det er flystreik.
Her finner du skjemaet du trenger for å søke om refusjoner.