THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Ny flystreik skaper trøbbel i Hellas

Dette betyr streiken for norske passasjerer. Og dette har du krav på

Norwegian sette fly på bakken.                        Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(Odd Roar Lange): Siste: Lørdag kl 18.30 er det kjent at streiken er avblåst.

Greske flygeledere har varslet streik 9. og 10. oktober og 12. og 13. oktober. Dette fører til at Norwegian innstiller sine flyreiser fra Oslo til Athen og fra Helsinki til Athen søndag 9. oktober. 
Streiken er en 24-timer-ad-gangen-streik og flygelederne som jobber i tårnet i Athen utvider streiken én og én dag. Men det er også mulig at myndighetene griper inn å stopper streiken.

Flygelederne i Athen overvåker luftrommet over hele Hellas, så det er ikke bare fly til og fra Athen som rammes når flygelederne forlater arbeidsplassene sine. 

Følg med på flyavgangene.                                                         Foto: Odd Roar Lange

– Vi beklager selvsagt situasjonen overfor passasjerene, men det er ingenting vi kan gjøre med dette, sier preseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian til TV2, og legger til at passasjerer får tilbud om å booke om turen gratis eller få pengene tilbake dersom de ikke vil reise.

Apollo

Apollos flyvninger til Rhodos, Kreta, Karpathos og Parga vil berøres dersom streiken blir et faktum.  Frem til streiken eventuelt bryter ut gjelder vanlige ombooking- og avbestillingsregler. Hvis deres reise blir innstilt på grunn av streik vil dere få pengene tilbake. Befinner du deg på et av våre reisemål i Hellas, vil du bli kontaktet av vårt personale på destinasjonen, opplyser Apollo.

For hva har du krav på når flyet blir forsinket? Her kan du lese om dine rettigheter.

Kort fortalt 

– Blir flyet innstilt, eller kansellert, kan passasjerene enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ reise så snart som mulig. Blir flyet forsinket har de rett på å bli tatt vare på. Hvis du ønsker å ombooke, kan du kreve å få billett på en annen flygning så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt. Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte, så kjører du business, har du rett på samme standarden. Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen sju dager, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Nytt hotell

– Passasjerene har krav på mat og drikke eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller hvis avgangen blir kansellert. På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer, avhengig av reisens lengde. 

– En streik kan fort bli avblåst. Har du ikke fått beskjed om at flyet ditt er innstilt, anbefaler vi deg å møte opp på flyplassen som vanlig, sier forbrukerdirektøren.

Vil du ha de beste reisetipsene direkte til din facebook? Trykk her.

See this content in the original post

Leste du dette?

See this gallery in the original post