Populært hotell hiver ut brysom «gjest»
Og snart kommer flere andre til å gjøre det samme
(ODD ROAR LANGE): Det er et gryende reiselivsopprør mot nettgiganter som booking.com og hotels.com. Hotellromformidleren spiser en stor del av lasset samtidig som kundene opplever trøbbel og vansker dersom noe går galt på reisen.
Prøveprosjekt
Har du bestilt rom via slike søkemotorer så er det nemlig dem du har et kundeforhold til, ikke hotellet (eller flyselskapet).
I fjor vinter kunne Dagens Næringsliv fortelle at familieeide Hotel Ullensvang i Lofthus i Hardanger trakk seg ut av alt samarbeid med nettreisegigantene. Nå følger historiske Finse 1222 etter.
– Hadde vi hatt mange konkurrerende hoteller i nærheten eller ligget i en by, hadde vi nok ikke turt å gjøre det. Men her på Finse er det bare oss og turistforeningens Finsehytta. Vi har gått mange runder på dette, men har kommet til at vi skal prøve, sier direktør Laila Hjellvoll til DN.no
- Man blir jo litt fanget av disse systemene og fortalt at alle i reiselivet er helt avhengige av dem. Men er vi egentlig det? Det er mulig vi gjør en feil, men vi har rett og slett lyst til å teste dette ut, sier hun.
Og i reiselivsbransjen følges det hele med stor spenning. Det er mange som ønsker å følge etter, men de ønsker først å se på erfaringene fra det populære fjellhotellet.
For deg som gjest er det alltid smartest å kjøpe hotellrommet direkte fra hotellet. Da får du både lavest pris og de beste rommene. Og du sørger for at pengene blir igjen på hotellet slik at det kan utvikles videre. Ellers stikker bookingselskapene av med 12-15 prosent.
Her kan du lese mer om hva som skjer på Hotell Finse 1222 .