THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Slår tilbake mot Hurtigrutens påståtte slankekur

Dette skjedde da Hurtigruten sendte «alle mann til pumpene»

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE) Først da skipet var sjøsatt, skjønte Kleven Verft at det nye hurtigruteskipet var for tungt. Nå må skipet bygges om. Tusenvis av turister er rammet av forsinkelsene. Dette skriver Dagens Næringsliv onsdag 30. mai.  
Men nå slår verftet tungt tilbake.

Ingen slankekur på gang

- Skipet er ikke for tungt. Det har ikke «vektproblemer». Det finnes ingen «vekttabbe». Skipet skal ikke bygges om. Vi skal ikke «fjerne én eller to etasjer på toppen». Vi skal ikke erstatte stål med aluminium, sier konsernsjef Karsten Sævik i Kleven i en pressemelding.
- Skipet tilfredsstiller alle krav til stabilitet og vekt. Det er ingen planer om noen omfattende modifikasjoner. Dette er rett og slett helt feil, sier Sævik.

Avviser vektproblemene

- Hurtigruteskipet MS «Roald Amundsen» er under bygging på Kleven Verft i Ulsteinvik på Sunnmøre er forsinket, blant annet fordi skipet er for tungt. Nå blir også søsterskipet MS «Fridtjof Nansen» forsinket og flere cruise må refunderes, forteller DN.no

En kjempetabbe under kontruksjonen fører til at inntil to etasjer på skipene må bygges om på nytt hevder de.

Kostbar regnefeil

Dagens Næringsliv skriver at feilen skal oppdaget for flere måneder siden allerede da skipet ble sjøsatt, fordi det angivelse det stakk altfor dypt i vannet, skriver DN i denne artikkelen.
Da artikkelen ble publisert tirsdag kveld den 29. mai gikk alarmen også i Hurttgrutens presseavdeling. De satte i gang et apparat for å varsle både DN og andre medier om at påstander i artikkelen var feil. Aksjonen førte til at Thetravelinspector.no valgte å sette den publiserte artikkelen på hold mens vi ventet på flere opplysninger.
Brannslokkingen pågikk i flere timer og fortsatte også onsdag 30. mai.
Dagens Næringsliv, som har saken som toppoppslag i sin papiravis, vil imidlertid ikke trekke artikkelen.
Hurtigruteskipene blir kraftig forsinket som følge av feilen, og dette til igjen føre til avlyste cruise.

Dårlige nyheter

Forsiden av Dagens Næringsliv 30. mail 2018

For det allerede hardt prøvede Kleven verft på Sunnmøre er en forsinkelse - uansett årsak svært dårlige nyheter. 
Ingen kunne ved sjøsettingen svare på verken når det skulle være dåp eller når første seilas skulle gjennomføres for MS Roald Amundsen. Og nå er det klart at begge deler blir betydelig forsinket. Og dette blir dyrt. Det er allerede solgt cruise for 120 millioner med de nye skipene. Noe reddes inn ved å sette inn MS Midnatsol i den samme seilingplanen.
Men Hurtigruten bekrefter overfor DN at de berørte gjestene vil få full refusjon inkludert kostnadene relatert til eventuelle kanselleringer av fly. I tillegg får de få tilbud om å bli booket om til andre seilinger, samt rabatter på andre ekspedisjonsseilinger eller rundturer langs norskekysten.

- Som kundene våre, blir styret holdt orientert om våre prosjekter. Det inkluderer mulige utfordringer vi kan støte på, som forsinkelser eller vekt. Styret ble orientert om vekt som en av flere mulige utfordringer. Styret er også orientert om at vekt likevel ikke ble et problem, og at ombygging ikke er nødvendig, sier Sævik.

Dette bekreftes også av styreleder Leif Teksum:

- Styret ble orientert om at det kunne være utfordringer med vekten og at man så på ulike løsninger. Men som jeg også har fortalt Dagens Næringsliv, ble vi senere orientert om at hverken ombygginger eller andre større tiltak var nødvendig. Så jeg kjenner meg ikke igjen i DNs fremstilling av fakta i saken, sier Teksum. 

Også Rolls-Royce Marine, som står for designet på de nye ekspedisjonsskipene, avviser påstandene.

Innenfor kravene

- Vi kjenner oss ikke igjen i det Dagens Næringsliv skriver om vekt. Vi kjenner heller ikke til noen planlagt ombygging. Vekt og stabilitet er selvsagt et tema både i design- og byggefasen av et skip, men vi er godt innenfor kravene både i regelverket og klassenotasjonen for Hurtigrutens nye skip. Båten er ikke for tung, sier kommunikasjonssjef Anette Bonnevie Wollebæk i Rolls-Royce Marine.

See this content in the original post